homeVoorpagina whoisWie zijn wij? penZelf schrijven boeiHelp pijlLog in penRegistreer
Afbraak en opbouw van het Sociaal Domein in de “civil society” in Zeeburg.

Photo: Jacques

Als vice voorzitter van de multiculturele vereniging Assadaaka heb ik gisteravond deelgenomen aan het debat over het onderwerp “civil society”. Dit debat werd gehouden in de Raadszaal van het stadsdeelkantoor Zeeburg. Het is een vervolg op de welzijnsconferentie die werd gehouden op 23 juni jongstleden en het was gisteravond de bedoeling dat er bouwstenen werden geleverd om een “bestek Sociaal Domein” te gaan maken. Uiteindelijk zal het “bestek Sociaal Domein” gaan dienen als uitgangspunt bij de uitvoering van het sociaal beleid vanaf 2008.

Wethouder Welzijn Jan Hoek opent de avond. Hij laat weten dat Zeeburg er financieel niet al te rooskleurig voorstaat en dat er bezuinigd moet worden. Het Sociaal Domein (welzijnsinstellingen, sportclubs, bibliotheken) is de laatste jaren ontzien en is nu aan de beurt. We moeten naar een “civil society” (burgerlijke maatschappij) waarbinnen de drie spelers: de overheid, de professionals (welzijnsinstellingen, ziekenhuizen, woonstichtingen, bibliotheken etc.) en de burger, hun specifieke krachten ‘moeten’ ontwikkelen en deze ten volle gaan inzetten. De overheid moet af van het beschermende vader en moeder principe. Regisseren en bijsturen daar waar nodig ja, maar geen bevoogdende taak meer! De overheid wil gaan verbinden en aanjagen en zij wil bovendien nieuwe manieren van welzijnswerk financieren.

Er is een samenleving met meer verschillende mensen die verschillende dingen nodig hebben. Daarnaast moet er 1.200.000 euro bezuinigd worden.

Er volgde een korte theoretische uitleg over de “civil society”. Op het veld van de “civil society” staan drie spelers: de burger die moet verantwoordelijk, zorgzaam, fatsoenlijk en beraadslagend zijn. De Overheid die de taak heeft om te verbinden en te verheffen (bruggen slaan) en zij schept voorwaarden zoals een schone en veilige maatschappij. Tot slot de professional die naar de mensen toe te gaat en ook een moraliserende functie heeft (TJ: kan dit uit de hand lopen?). Waar ligt de behoefte en hoe gaan wij die behoefte vervullen.

Tijdens het daarop volgende debat aan de hand van een paar stellingen die nogal kort door de bocht waren, werd getracht enkele bouwstenen te verzamelen voor het “bestek Sociaal Domein”. Eén stelling luidde: ‘Civil society vereist een flexibel bestuur dat durft los te laten en het initiatief bij burgers laat’. De meerderheid van de aanwezigen was het daar mee eens met wel wat kanttekeningen. Er heerst enige onrust omtrent de zwakkeren in de “civil society”, de mensen die niet kunnen spelen volgens de regels van het veld (TJ: marktwerking met een ‘survival of the fittest principe’?). Iedereen was het erover eens dat dit niet uit het oog mag worden verloren. De overheid heeft daarin natuurlijk een vangnetfunctie en dat zal de overheid zich ook blijven realiseren. Er volgden nog een aantal stellingen en steeds weer werd de zwakkere burger als mogelijk kind van de rekening naar voren geschoven.

De avond, die de volgende week wordt voortgezet, werd afgesloten met het inzicht dat de wereld niet maakbaar is en dat alle spelers op het veld van de “civil society” op het gebied van het Sociaal Domein toe zijn aan vernieuwing weliswaar ingegeven door een bezuinigingsgedachte en toch is dit een kans om nieuwe structuren en vormen te gaan ontwikkelen.

We gaan dus een spannende tijd tegemoet en optimisme is op z’n plaats temeer omdat de Overheid bij monde van Jan heeft laten weten dat ze er zal zijn als vangnet, voor diegenen die om wat voor reden niet actief kunnen deelnemen aan het spel.

Gepost door Tess Jungblut op Wednesday, 29 November 2006

Share |

PolitiekZBPermalink




Uiteraard is het begrip ‘civil society’ niet nieuw. In de negentiende eeuw hebben ze er ook mee ‘gestoeid’.  smile

Reactie #1, gepost door: Tess Jungblut op: 11/29 om 11:06 AM


Wij zullen zeker moeilijk tijden tegen komen.
Tegelijke tijd vind ik uitdaagende om dit ?civil society? van het heden mee te maken.
Deze is van nu maar ook niet van het verleden.
De tijden zijn anders en het gaat om de eerste plaats om bezuinigen en niet zo zeer om ?civil society?.
Wanneer heet dat ?civil society??
Ik snap het soms niet. Zijn wij niet bezig als burgers met ?civil society??

Reactie #2, gepost door: mesri op: 11/29 om 12:17 PM


Ja, zeker.

De overheid wil zich meer en meer terugtrekken en dat wil zij doen op een verantwoorde manier.

Vertrouwen in elkaar is van cruciaal belang in deze kwestie!

Reactie #3, gepost door: Tess Jungblut op: 11/29 om 12:27 PM


En voor de ge?nteresseerden nog een interessante link met wat meer informatie over het theoretische principe van de ‘civil society’.

http://en.wikipedia.org/wiki/Civil_society

grin

Reactie #4, gepost door: Tess Jungblut op: 11/29 om 04:07 PM


Moeilijk hoor. De overheid heeft onder de noemer ‘verzorgingsstaat’ de afgelopen decennia het maatschappelijk middenveld volledig uitgeroeid en komt er nu achter dat er enorme gaten vallen die ze zelf bij nader inzien toch bij lange na niet kan dichten. Goede raad is duur.

Maar dat de overheid denkt dit zelf te moeten gaan organiseren en orchestreren doet weinig goeds verwachten. Die realiseert nog niet dat er pas weer enig uit de burgerij georganiseerd leven in het middenveld kan ontstaan, wanneer zij haar olifantspoten definitief terugtrekt.

Reactie #5, gepost door: Rogier Schravendeel op: 11/29 om 08:32 PM


Schiet niet op ‘n mug met een kanon: Confucius LOL

Reactie #6, gepost door: Tess Jungblut op: 11/29 om 10:46 PM


Rogier, uitroeien vind ik wel wat sterk!

Reactie #7, gepost door: Tess Jungblut op: 11/30 om 01:59 AM


Nu ja, een soort ontworteling. In ieder geval is het ding daar aan dood gegaan.

Reactie #8, gepost door: Rogier Schravendeel op: 11/30 om 08:14 AM


Volgens mijn is dit gewoon de ruk naar naar rechts. Een gevolg van de revolutie in de Voortuin.

Reactie #9, gepost door: Jan Hollander op: 11/30 om 08:46 AM


Ik realiseer me dat het wel erg eenzijdig is om de oorzaak van de problematiek geheel en al bij de overheid te leggen. De hele maatschappij is verzakelijkt. Waarom doen veel minder mensen dan vroeger vrijwilligerswerk? Enerzijds omdat er veel minder behoefte aan is dan vroeger. Toen ik als vrijwilliger voor de Zonnebloem werkte (gehandicapten, vooral ouderen), moesten we echt vechten voor de aandacht. Er waren namelijk zoveel professionals in deze hoek bezig die activiteiten organiseerden en daarmee met ons concurreerden, dat het nauwelijks meer lukte de Zonnebloemboot vol te krijgen. Resultaat dat de vrijwilligers afhaakten, waaronder ik zelf.

De aanwezigheid van al die professionals heeft er toe geleid dat er voor vrijwilligers ‘weinig eer’ meer is te behalen. Ze hebben niet meer het gevoel vanuit de basis iets nuttigs voor medemens en maatschappij te doen, maar als gratis werkkracht door professionals of overheid gezien te worden.

De doelgroep zelf zit ook niet meer op vrijwilligers te wachten. Wanneer iemand vrijwillig iets voor je doet, vraagt dat een soort dankbaarheid. En daar heeft de doelgroep geen zin in. Ze kunnen namelijk ook (bij professionals en overheid) hun ‘rechten’ doen gelden: een heel wat comfortabeler positie.

Ook werd vroeger enorm veel vrijwilligerswerk door (niet-werkende) vrouwen gedaan. Die zijn er steeds minder. Er zijn dus minder uren beschikbaar.

Vrijwilligerswerk vereist een sterke organisatie. Maar het hedendaagse individu heeft weinig meer op met ‘baasspelers’ en bepaalt liever zelf wat hij of zij doet, en wanneer. Het is de vraag of het verenigingsleven in onze geindividualiseerde samenleving in de toekomst ?berhaupt nog kans heeft.

Interessant onderwerp.

Reactie #10, gepost door: Rogier Schravendeel op: 11/30 om 08:53 AM


Kun je mensen motiveren zodat ze weer interesse krijgen in elkaar smile  Als ik naar de gemiddelde mens kijk, dan zie je deze in versneld tempo door de straten hollen of fietsen.  rolleyes

Ik weet ook niet of dat van bovenaf geregisseerd kan worden question

Er is zoiets als ‘liefde’ en dat zit ergens ‘in’ je en dat kan je spiegelen in de medemens. Dat moet je dan wel willen en dat moet je durven. Daar verdien je dan geen geld mee maar je krijgt er een vedomd lekker gevoel van!  LOL

Reactie #11, gepost door: Tess Jungblut op: 11/30 om 10:32 AM


http://www.zeeburg.nu/index.php/Comments/geld_doet_iets_met_mensen/

Rogier,
als je bovenstaande link aanklikt dan kun je nog eens nalezen dat geld iets doet met het interesse sick dat de mens heeft en stelt in elkaar! Uiteraard is het niet het geld dat dit doet maar de betekenis rolleyes die de mens geeft aan geld (en bezit).

Reactie #12, gepost door: Tess Jungblut op: 11/30 om 10:43 AM


De mens moet dus weer het gevoel krijgen dat het prettig is en in die zin ‘winstgevend’ om iets (gratis) voor een ander te doen.

Vroeger was er een soort noodzakelijk wederzijds dienstbetoon. In die zin was het nu eenmaal noodzakelijk dat iedereen meehielp met branden blussen, dus deed iedereen dat. Er was een enorme sociale controle op dat soort dingen, dus je hield het wel uit je hoofd om je te onttrekken.

Die sociale samenhang is er nauwelijks meer. Wederzijds hulpbetoon wordt (door technische ontwikkelingen) niet langer als strict noodzakelijk gezien. Ik denk dat daar de kern van het probleem zit.

Er zullen altijd mensen die ‘uit een goed hart’ ‘zo maar’ anderen van dienst willen zijn. Maar dat was vroeger en is vandaag maar een kleine minderheid.

De sociale contacten van vroeger, dat hele netwerk van onderling dienstbetoon, is volkomen gekapitaliseerd. Ik koop mijn diensten, en hoef het niet meer aan de buurvrouw te vragen. Dat is een stuk zekerder.

Alleen: degenen die niets meer te kopen hebben, hebben ook niets meer te ruilen, want voor hun wederdiensten is geen vraag meer. Dat is de tragiek.

Reactie #13, gepost door: Rogier Schravendeel op: 11/30 om 11:49 AM


Rogier het beste is om een duik te nemen in je iegen leven. Wat doe jij vrijwillig voor je naaste mede mens?

Wat doe ik? Nu ja, ik werk als vice-voorzitter voor Assadaaka. Ik werk pak weg zo’n dertig uur per week voor Assadaaka.

Daarnaast heb ik mijn eigen werk (tekstschrijver, projectontwikkelaar) en dan heb je je familie (het grootste gedeelte woont ver weg), vrienden, kennissen en de gewone dagelijkse sores (bouwputellende sick ).

Tja ... ik kan voor mijzelf zeggen dat ik van mensen hou en dat ik ervan hou om met mensen te zijn en te werken.  Het moet dan wel werk zijn waar ik mijzelf in kan uitdrukken, mijn ziel, mijn innerlijk oh oh .

Maarrrrrrr ... lieve Rogier en alle lieve mensen van Zeeburg (om maar eens mee te beginnen en dan ook diegenen die ons besturen en bestuurd hebben) als ik bijvoorbeeld kijk naar een aanbod van de Bijenkorf dat mij gedaan wordt voor de komende kerst: Kerstring ter waarde van 4000 euro of een champagnefles ingelegd met Swarowski kristal -mijn God wie koopt zoiets question - dan denk ik tja ... daar moet je hard voor werken en dan heb je echt geen tijd en geen puf meer om nog eens vrijwilligers werk te doen!

Dit is geen kritiek, dit is meer een advies: mensen draven door ... the machines uit The Matrix ... en stoppen pas als ze stuk zijn red face

Reactie #14, gepost door: Tess Jungblut op: 11/30 om 12:23 PM


iegen m/z eigen.

Ik mis echt wel mijn eindredacteur LOL

Reactie #15, gepost door: Tess Jungblut op: 11/30 om 12:25 PM


@Tess
Ik wil best jou eindredacteur worden grin
Jij een vrouw die een voorbeeld voor alle andere vrouwen kan zijn.
Geen enkele vrouw die tegen jou opgewassen kan zijn;-)
Jij bent uniek op deze wereld.
Ik kijk persoonlijk heel hoog tegen jou.
Jij doet heel veel voor de medemens.
Petje af voor jou dame red face

Reactie #16, gepost door: mesri op: 11/30 om 12:49 PM


Nou Ahmed, je kijkt wel beduusd LOL ... maar goed ik begrijp wat je wil zeggen.

Mensen mogen elkaar wel eens een complimentje maken.

Reactie #17, gepost door: Tess Jungblut op: 11/30 om 01:28 PM


Als ik dan toch off topic complimentjes mag maken: Tess, als je je afvraagt wat Rogier zoal uitspookt, ik mag natuurlijk niet voor hem spreken maar Rogier is de oprichter van de oude indischebuurt.nl en zonder hem (en mellouki) hadden de Zeeburger buurtblogs niet zo doorgebloeid als ze nu doen. Mijn dank zij groot!

Reactie #18, gepost door: zazkia op: 11/30 om 05:31 PM


Mijn punt is dat we het maatschappelijk niet zo zeer van individuele ‘goede mensen’ moeten hebben, maar van een bepaalde ‘winst’ die gemaakt kan worden via het inzetten voor de medemens, en waardoor die inzet dus aantrekkelijk wordt. Vroeger was die ‘winst’ gemakkelijker te maken dan nu. Men kon op zijn tijd een wederdienst verwachten (in die zin een soort verzekering) en bovendien wachtte een beloning hiernamaals.

Tegenwoordig is men niet meer dermate wederzijds afhankelijk, maar daar tegenover staat dat men om precies die reden dus ook niet zo veel meer in de ander investeert (zie ook ander artikel, dat ging over rijkdom geloof ik en had min of meer dezelfde boodschap). De meeste mensen in Nederland geloven ook niet meer in een beloning hiernamaals.

Zich voor de maatschappij inzetten moet voor het berekenend wezen dat de mens nu eenmaal is, op de een of andere manier ‘lonend’ zijn. Of die beloning nu zit in wederdiensten, zichzelf geweldig vinden of nog anders. Ik spreek nu even beheerstechnisch.

Er zijn inderdaad ook nog mensen die zich compleet belangeloos inzetten voor anderen, maar dat zijn er zeer weinigen, en dat is uit politiek en beheerstechnisch perspectief niet van belang, want niet te sturen.

Reactie #19, gepost door: Rogier Schravendeel op: 11/30 om 08:29 PM


(ahmed, misschien kan je al je aliassen ook nog op komen laten draven; dan wordt het helemaal een mooi spiegelpaleis…!)

wink

Reactie #20, gepost door: Rogier Schravendeel op: 11/30 om 08:46 PM


Nou Saskia dat was geen off topic complimentje hoor!

Reactie #21, gepost door: Tess Jungblut op: 11/30 om 08:54 PM


Ik zou Mark van Dongen wilen vragen om zijn licht te laten schijnen over bovenstaande nieuwe ontwikkelingen!

Reactie #22, gepost door: Tess op: 12/01 om 03:07 PM


Overigens wil ik nog mededelen dat ik me zo productief mogelijk tracht in te zetten voor de medemens. Het grootste deel van de tijd wordt besteeds door de week overdag door middel van het als projectleider co?rdineren van het heien van heipalen voor onder andere woningen. Bijkomend voordeel van deze activiteiten in dienst van de samenleving, is dat ik daarbij ook nog inkomsten genereer, zodat ik geen beroep hoef te doen op overheidsgelden en zelfs door middel van belastingen financieel kan bijdragen aan het verschaffen van ondersteuning aan mensen die financieel niet voor zichzelf kunnen zorgen. Met name dat laatste doet me veel genoegen.

Reactie #23, gepost door: Rogier Schravendeel op: 12/02 om 01:11 PM


Rogier het lijkt mij geen verdienste om te werken en geld te genereren. Ik zou zeggen, jij bent een gelukkig mens toch?

Reactie #24, gepost door: Tess Jungblut op: 12/02 om 02:11 PM


.)

Reactie #25, gepost door: Tess Jungblut op: 12/02 om 02:17 PM


Tess, het lijkt mij wel een verdienste om te werken en geld te genereren. En ja, ik ben een gelukkig mens.

Reactie #26, gepost door: Rogier Schravendeel op: 12/02 om 08:21 PM


Eigenlijk geloof ik trouwens meer in genade dan in verdienste.

Reactie #27, gepost door: Rogier Schravendeel op: 12/02 om 09:47 PM


Ja Rogier, ik ook! smile en een beetje geluk, wat hersenen, de juiste mensen op de juiste plekken etc. ...

Reactie #28, gepost door: Tess Jungblut op: 12/03 om 11:34 AM


Het Sociaal Domein in de ?civil society? in Zeeburg moeten wij ook ware maken.
Ik ben helemaal eens met jou Tess.

Reactie #29, gepost door: Ahmed op: 02/26 om 12:20 AM


Commenting is not available in this channel entry.

Terug naar de hoofdpagina

Zoeken

geavanceerd zoeken

RSS:

kopieer deze link in uw rss nieuws-tikker

Contact
Wie zijn wij?
Voorpagina
Politiek
Agenda
Cafe
Columns

Agenda

Gay Café Oosterpark 29 juni
11 juli 2008 Yacht en Robodocks
17-8-2008 Spektakel op IJburg
17-6-2008 Miracle Fortress live
5de Iftar Thema: sexuele diversiteit en religie Iftar/Debat
6de Iftar bij Assadaaka (Open Huis)
7de IFTAR BIJ ASSADAAKA 2008 - Brede viering Internationale Dag voor de Vrede, 21 september 2008
2/10/2008 Dag van de geweldloosheid

Recent Commentaar

Van Robert van den Heuvel 'Minister chagrijnig om cameragebruik A'dam'.
Van Anneke Meijer 'Protest tegen alcoholverbod Oosterpark'.
Van ZaZkia 'Open brief SP aan politie over politiegeweld Stevinstraat'.
Van ZaZkia 'Heftige nieuwe beelden van politiegeweld'.
Van ZaZkia 'Heftige nieuwe beelden van politiegeweld'.
Van ijstaartindeoven 'Heftige nieuwe beelden van politiegeweld'.
Van Robert van den Heuvel 'Heftige nieuwe beelden van politiegeweld'.
Van Robert van den Heuvel 'Kraakpand Simon Stevinstraat met harde hand ontruimd'.
Van ZaZkia 'Kraakpand Simon Stevinstraat met harde hand ontruimd'.
Van ZaZkia 'Studenten kraken pand Zeeburgerdijk'.

Recente artikelen

Minister chagrijnig om cameragebruik A’dam
Vanaf volgende week zwemmen op IJburg
Zwemwater langs strand IJburg tijdelijk afgesloten
Motor rijdt woning binnen in Oost
Pand Stevinstraat alsnog gekraakt
Van der Laan: Dit ziet er niet goed uit
Open Brief Assadaaka ruimtegebrek welzijn Zeeburg
Heftige nieuwe beelden van politiegeweld
Verscherpt toezicht Oost opgeheven
Geweld tegen krakers op beeld

Maandelijkse Archieven

May 2012
April 2012
March 2012
February 2012
January 2012
December 2011
November 2011
October 2011
September 2011
August 2011
July 2011
June 2011
May 2011
April 2011
March 2011
February 2011
January 2011
December 2010
November 2010
October 2010
September 2010
August 2010
July 2010
June 2010
May 2010
April 2010
March 2010
February 2010
January 2010
December 2009
November 2009
October 2009
September 2009
August 2009
July 2009
June 2009
May 2009
April 2009
March 2009
February 2009
January 2009
December 2008
November 2008
October 2008
September 2008
August 2008
July 2008
June 2008
May 2008
April 2008
March 2008
February 2008
January 2008
December 2007
November 2007
October 2007
September 2007
August 2007
July 2007
June 2007
May 2007
April 2007
March 2007
February 2007
January 2007
December 2006
November 2006
October 2006
September 2006
August 2006
July 2006
June 2006
May 2006
April 2006
March 2006
February 2006

Nieuwssites

Persoonlijke Sites

Overheid

Lokale Partijen

Syndicate