Vos: echec gifschip schuld ambtenaar
Wethouder Marijke Vos (GroenLinks) van Milieu geeft haar topambtenaar Joke Goedhart van de milieudienst grotendeels de schuld van het debacle met gifschip Probo Koala. Goedhart wordt binnenkort stadsdeelsecretaris in Zeeburg.Vos liet zich gisteren in een overleg met de gemeenteraad uitgesproken hard uit over de directeur van de Dienst Milieu- en Bouwtoezicht. Een onafhankelijke onderzoekscommissie concludeerde vorige week dat de wethouder ingeschakeld had moeten worden toen deze zomer bleek dat van alles mis was met de Probo Koala, het schip dat later een drama veroorzaakte in Ivoorkust, waar tien doden vielen en duizenden mensen gewond raakten.
‘‘Alle alarmbellen hadden moeten gaan rinkelen,’’ zei Vos gisteren tegen de gemeenteraad. ‘‘Dat geldt zeker voor de directeur, maar die heeft mij pas over de zaak gesproken toen het in Ivoorkust mis was gegaan. Als in Amsterdam iets fout is gelopen, is dat wel op het gebied van de oordeelskracht. Er is destijds alleen melding gemaakt van stankoverlast in de haven, maar die is er wel vaker.’‘
Geen maatregelen
Tegen Goedhart worden evenwel geen maatregelen genomen. Zij wordt binnenkort benoemd tot stadsdeelsecretaris, de hoogste ambtenaar, in Zeeburg. Die overstap zat volgens Vos al in het vat voordat het drama met de Probo Koala zich ontspon.
Vos wil ook niet ingaan op een verzoek van oppositiepartij SP humanitaire en juridische steun te geven aan Abidjan, de stad in Ivoorkust waar de Probo Koala dood en verderf zaaide. Volgens Vos is de gemeente op geen enkele wijze verantwoordelijk te stellen voor het gifdrama.
MARCEL WIEGMAN;
bron: http://www.parool.nl
Gepost door
ZaZkia op Thursday, 14 December 2006
Nieuws •
(16)
Commentaar •
Permalink
Sorry voor het misselijke plaatje hierboven maar Vos is nu toch echt ziek bezig. Zo hebben de ambtenaren het nooit gedaan en zo hebben de ambtenaren het altijd gedaan… Wie doet het hier nu fout?
Posted by
ZaZkia on 12/14 at 01:31 PM
Oh ja ik dacht waar ken ik die naam van? Nu ja hiervan dus:
nieuwe stadsdeelsecretaris Zeeburg
Posted by
ZaZkia on 12/14 at 01:33 PM
Het lijkt mij dat de wethouder eindverantwoordelijk blijft. Nu neemt er niemand verantwoordelijkheid en dat is toch wel een beetje erg met tien doden.
Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address) on 12/14 at 02:08 PM
Krijgen we in Zeeburg nu het kneusje van de MD? Een dame waarbij bloed aan de handen kleeft (tien doden)?
Als er zoveel mis is in de oordeelkracht van Joke Goedhart volgens Marijke Vos op welke manier kan J. Goedhart een goede stadsdeelsecretaris zijn?
Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address) on 12/14 at 03:10 PM
Beste Johan, jij gaat er blijkbaar van uit dat wanneer Marijke Vos iets beweert, dat dat dan een heilige waarheid is. Zou het misschien ook kunnen zijn dat Marijke Vos zich er een beetje al te gemakkelijk vanaf brengt door een ambtenaar de schuld te geven die zich niet kan verdedigen omdat ze al vertrokken is?
Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address) on 12/14 at 03:14 PM
Amsterdam geeft voorlopig geen juridische of humanitaire hulp aan Ivoorkust.
Daar vielen in augustus 10 doden nadat het schip de Probo Koala chemisch afval had gedumpt in de stad Abidjan.
De SP wil dat Amsterdam hulp biedt, omdat het gifschip eerder in Amsterdam probeerde het afval te laten verwerken. Door fouten van de Milieudienst kon het schip met medeneming van de giftige lading weer vertrekken.
In een extra commissievergadering bleek woensdag bovendien dat wethouder Marijke Vos al in juli was ingelicht over de stankoverlast die de Probo Koala in de Amsterdamse haven veroorzaakte. De raad vindt het verbijsterend dat ze verder niets met die mededeling heeft gedaan.
Marijke Vos erkent dat er grote fouten zijn gemaakt door haar Milieudienst. Toch ziet ze niets in het voorstel van de SP om hulp te bieden aan de slachtoffers en nabestaanden in Abidjan.
bron: rtvNoord-Holland
Posted by
Robert van den Heuvel on 12/14 at 04:58 PM
Wie dacht dat Amsterdam de milieuwetgeving streng uitvoert komt bedrogen uit. Toen in de haven een stinkend schip lag, was iedereen blij dat het uitvoer. Die troep bliefden we niet.
Amsterdam heeft de milieuregels niet goed toegepast? Een humanitaire ramp was het gevolg: er vielen 10 doden en duizenden gewonden
Waarom treedt de wethouder dan niet af? Waarom trok Marijke Vos geen politieke consequenties uit deze ramp? Telt het leven van een Afrikaan minder zwaar voor het college van burgemeester en wethouders van de Amsterdamse raad?
Kennelijk, want Amsterdam biedt voorlopig zelfs niet eens juridische of humanitaire hulp aan Ivoorkust!
Posted by
Robert van den Heuvel on 12/14 at 09:24 PM
Vos heeft hier echt steken laten vallen, maar t zit m zeker niet in de humanitaire ramp die er uiteindelijk op volgde.
Als een boze buurman een man een tik op zijn hoofd geeft met een hartaanval, en in de ambulance naar het ziekenhuis ineens door een door de ambulancebroeders mede veroorzaakte toestand, letale longembolie krijgt, dan kun je die boze buurman daarvan ook de schuld niet geven.
De overheid van de Ivoorkust heeft boter op zijn hoofd dat schip te laten aanmeren, en de Estse regering net zo goed. Het is voor geen enkele ambtenaar te overzien geweest dat er tien doden zouden vallen in de ivoorkust (minder doden ook niet) De schuld zit m in het niet laten uitvaren van dat schip, dan moet je ook daarvoor boete doen…
Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address) on 12/15 at 12:30 AM
Dat de overheden van Estland en Ivoorkust steken hebben laten vallen, is nog geen excuus om het in Nederland ook maar te doen. Wanneer de Milieudienst adequaat had opgetreden, waren er geen tien doden gevallen. Dat is en blijft een feit. Vos is daarvoor in Amsterdam politiek verantwoordelijk, maar wenst geen consequenties te trekken. Het zij zo. Dat zelfs geen enkele hulp aan de nabestaande wordt overwogen, vind ik pr-technisch minimaal onhandig. Maar waarschijnlijk is men bang voor de claims, die dit eventueel nemen van enige verantwoordelijkheid voor het drama met zich mee kan brengen.
Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address) on 12/15 at 07:22 AM
Het verband is niet direct, dat is ook een feit. Er hadden ook honderd doden kunnen vallen en er hadden ook nul doden kunnen vallen…
De regering van Ivoorkust heeft zelf nog de meeste steken laten vallen en is hartstikke schuldig, als je die lui een bak geld geeft als aflaat,om je eigen schuldgevoel af te kopen, wordt er daar een luxe jacht van gekocht, of de burgeroorlog daar (tegen de FN in het noorden) gesteund. Die burgeroorlog is alleen maar erger geworden sinds 2006.
Er is geen reden om nu continue die ramp erbij te halen. Dat geeft alleen maar aan hoe erg de noodzaak is dat er goede regelgeving is over gifschepen. Het heeft met Vos niks te maken. Wat Vos hier zelf fout heeft gedaan is eerst als een blind paard achter haar ambtenarij ging staan. Terwijl ze wist dat GL nou precies dat aan Verdonk verweet, nog geen half jaar geleden, bij de schipholbrand. Om die ambtenaar (een van de..) daarna 180gr. draaien en een ambtenaar publiekelijk aan de schandpaal te nagelen en er niet tegen te kunnen optreden omdat die ambtenaar al weg is. Dat is echt niet netjes…
Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address) on 12/15 at 12:05 PM
Wethouder Marijke Vos is uitgeroepen tot slechtste wethouder van Amsterdam
, volgens de 50 prominente Amsterdammers van de jaarlijkse AT5-enqu?te Macht in de Stopera.
“Dat is ongelooflijk balen. Iets anders kan ik niet zeggen”, zo verklaarde wethouder Marijke Vos aan AT5.
De problematiek rondom het gifschip de Probo Koala heeft bij de ondervraagden zwaar meegewogen in hun oordeel. Vos kon zich dat goed voorstellen, zelf vindt ze dat ze ook niet goed gehandeld heeft.
bron: at5
Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address) on 12/15 at 12:11 PM
Ja, dat is net als je met je dronken kop een bejaarde doodrijdt. Gewoon pech gehad dat die daar liep, dus hoeft niet gestraft. Maar bij de rechter werkt die redenering toch niet, ben ik bang. Het had best goed kunnen aflopen. Maar dat deed het deze keer nu eens een keertje niet en dan moeten er ook consequenties getrokken worden.
De redenering “de regering van de Ivoorkust haalt veel ergere dingen uit” vind ik ook niet erg overuigend. Dan mag ik dus wel stelen bij de Albert Heijn, omdat anderen veel meer stelen.
Het is geen persoonlijke kwestie. Marijke Vos hoeft echt niet persoonlijk iedere dag snuffelend de havens af. Maar zij is wel eindverantwoordelijk. Die politieke eindverantwoordelijkheid lijkt zij te ontkennen. Dat vind ik verontrustend.
Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address) on 12/15 at 01:44 PM
Ja, dat is net als je met je dronken kop een bejaarde doodrijdt. Gewoon pech gehad dat die daar liep, dus hoeft niet gestraft.
Nee zo is het dus net niet want dan is er wel een direct verband, het is meer zoals wat ik daarboven zei over letale longembolie. (ik kom niet voor niks met dat voorbeeld
HR NJ 1979, 60)
Vos heeft zelf persoonlijk fouten gemaakt, door eerst achter haar ambtenarij te gaan staan (op zich al een fout, zie schipholbrand) en die vervolgens te laten vallen op het moment dat ze net weg zijn… Wat jij daar aanhaalt wbt stelen, daar is een heel direct verband tussen de schade van AH en jouw handelen… dat is dus niet vergelijkbaar…
Het verband is niet direct omdat er nog tenminste 2 overheden zijn met een gelijkelijke (ihg v Estland) of zelfs een veel grotere (ihg v Ivoorkust) tussenzitten…
Het IS een persoonlijke kwestie. Vos hoeft inderdaad niet alle havens af, maar ze moet wel weten wat ze moet zeggen voor een camera. Je zou van iemand met landelijke politieke ervaring beter kunnen verwachten…
Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address) on 12/15 at 03:27 PM
De ministers Donner en Dekker hadden niet eens persoonlijke fouten gemaakt in de kwestie rondom de schipholbrand.
Desondanks namen ze hun politieke verantwoordelijkheid en traden af. Nu wethouder Vos rustig aan het pluche meent te mogen blijven kleven, lijdt de Amsterdamse raad ernstig gezichtsverlies.
Ik vraag me af hoe Groen Links dit kan verkopen aan haar kiezers.
Posted by
Robert van den Heuvel on 12/15 at 06:53 PM
PvdA kritisch op Van Geel om Probo Koala
DEN HAAG (ANP) - Demissionair staatssecretaris Pieter van Geel van Milieu weigert antwoord te geven op cruciale vragen omtrent de ramp met het gifschip Probo Koala. Dat vindt de Partij van de Arbeid aan de vooravond van een debat over de gang van zaken rond het gifschip in Nederland.
,,De staatssecretaris huppelt vrolijk over cruciale vragen heen’‘, aldus het PvdA-Tweede Kamerlid Diederik Samsom. ,,In zijn brief schrijft hij alleen over verbetervoorstellen, terwijl wij willen weten hoe het zit met de verantwoordelijkheid van landelijke controlediensten zoals de Inspectie Verkeer en Waterstaat en zijn eigen VROM-Inspectie’‘.
bron: spits.nl
Posted by
Robert van den Heuvel on 12/19 at 06:58 PM
In antwoord op vragen van SP’er Bijleveld liet stadsdeelvoorzitter Salm afgelopen dinsdag weten verbaasd te zijn
over de uitlatingen van de wethouder, die inmiddels alweer zijn afgezwakt.
Ook gaf hij aan nog het volste vertrouwen te hebben in zijn ambtenaar, de ambtenaar in kwestie stak met kop en schouders boven de andere kandidaten uit. De kwestie rondom de Probo Koala hing al in de lucht tijdens de sollicitatieprocedure, dat was destijds geen reden om af te zien van de kandidate in kwestie en dat is het nu ook niet.
Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address) on 12/22 at 12:13 AM
Terug naar de hoofdpagina