In den vreemde

Van de website van PvdA Zeeburg
Column van Fatima Elatik
Net terug van een reis naar de Verenigde Staten. Ik heb twee weken doorgebracht in Boston en New York, deels voor werk en deels voor plezier. Het is altijd weer even wennen als ik terug kom van de Verenigde Staten. Jarenlang was ik trots op Nederland en was ik blij als ik weer terug was. Maar de laatste jaren valt dat me toch erg zwaar.
De trots en liefde waarmee ik in het buitenland over mijn Nederland vertelde zijn overschaduwd door de hardnekkige negativiteit in ons land. Het dagelijkse portie gif die we door de Haagse politiek via de media over ons heen krijgen begint nu ook bij mij zijn tol te eisen.
Ik merk dat het me veel moeite kost om positief te blijven zowel in mijn privéleven als in mijn professionele leven over mijn land. In Amerika was ik even twee weken gewoon een Nederlandse vrouw uit de Nederlandse politiek. Iets wat ik sinds elf september niet meer ben geweest in Nederland. Ik heb veel indrukwekkende mensen ontmoet en gesproken die vol verbazing kijken naar de verrechtsing van West Europa en in het bijzonder van Nederland. Het ooit zo tolerante Holland zwelgt in zelfmedelijden en verliest zich in het navelstaren.
In de VS bestaat het woord allochtoon niet. Waar komt bij ons toch de neiging vandaan om mensen maar heel snel in een hokje te stoppen? Hoe komt het dat we zo “narrow minded” zijn geworden in ons land. Opeens is alles wat nieuw is vreemd. Hoe komt het toch dat we de afgelopen jaren alleen maar omringd zijn door angstbeelden over elkaar. Moslims zijn eng en crimineel en Marokkaanse jongens zijn beiden. Volgens de PVV moet er een migratiestop op moslims komen. Hoe racistisch moeten we nog zijn? Waarom herdenken we in godsnaam op 4 en 5 mei het verleden als we er toch niets van leren? Waarom moeten we Marokkaanse rotjochies aanpakken als ze de herdenking niet respecteren, als we daarna als volwassen de wijze lessen uit de tweede wereldoorlog toch door de plee spoelen. Moeten de moslims de volgende joden van Europa worden? Wie trekt de grens mensen?
En dan moet ik weer trots zijn op Nederland en moet ik me aanpassen aan de normen en waarden van deze geweldige cultuur die gebaseerd is op christelijke, joodse en humanistische grondslagen? Zijn dit normen en waarden? Waar is artikel 1 van de grondwet gebleven.
Dit zijn zaken die veel Amerikanen niet begrijpen van ons kleine landje. Een nieuwe kennis in New York vroeg me ook: Wat hebben jullie Nederlanders meegemaakt dat jullie zo negatief in het leven staan? Waar komt de haat vandaan? 11 september is bij ons gebeurt en wij proberen weer langzamerhand vertrouwen in elkaar te hebben. Maar jullie? Waar klagen jullie over?
Als Joodse kon ze het wel begrijpen. Haar ouders zijn om diezelfde angst, haat en bekrompenheid uit Europa gevlucht. Volgens haar heeft Europa gewoon een midlife identiteitscrisis die het maar niet wil erkennen.
De samenleving in de VS is opgebouwd uit stromen migranten. Diversiteit is een feit daar en wordt ook gezien als weelde en rijkdom, enkele problemen daargelaten. Europa is natuurlijk door de eeuwen heen bewoond door dezelfde mensen met ongeveer dezelfde achtergrond (religie). Europeanen trokken de wereld in en kolonialiseerden de rest van de vreemde wereld van Afrika tot Azie. Daar heeft Europa ook voor een groot deel haar enorme rijkdommen aan overgehouden. Iets wat we hier overigens wel eens willen vergeten. Nederland was ooit het grootste Islamitische land terwijl, dat was in de tijd dat wij Indonesië leegplunderden en de mensen uit hun eigen huizen en dorpen verdreven.
De laatste zestig jaar zijn er steeds meer vreemden zich gaan vestigen in ons land. Vreemd voor ons omdat wij gewend waren dat wij naar hun landen gingen om daar de baas uit te hangen. Waarschijnlijk ligt daar wel een bron van onze onophoudelijke giftigheid en angst. Het verhaal van de laatste maanden dat er 1 miljoen moslims in ons land wonen en dat ze het als een tsunami overnemen is een schrijnend voorbeeld van die verlammende angst.
Allereerst wonen hier niet 1 miljoen moslims, maar dan nog de andere 16 miljoen vormen toch de meerderheid? Hier schuilt ook een intrinsieke wantrouwen in de mensheid. Of kennen we in Nederland de mens te goed door ons eigen handelen in het verleden?
Nederland heeft zelf een nare historie als het gaat om kolonialisatie, maar dat vergeten we liever want we portretteren ons graag als vredelievende mensen die sterke normen en waarden hebben en al die andere vreemden in ons midden bedreigen de rust en stabiliteit die we zo hard hebben opgebouwd. Laten we het niet hebben over onze dubbele rol in de tweede wereldoorlog. Ik zeg een woord: NSB.
Tijdens mijn reis en tijdens alle boeiende gesprekken die ik daar had voelde ik een enorme woede in me opkomen als ik steeds weer over de situatie in Nederland vertelde. Enerzijds woede en anderzijds schaamte. Hoe kon mijn geliefde Nederland toch zo snel veranderen? En waarom zijn we niet bij machte gebleken om angstige gevoel te verbannen door weer vertrouwen te hebben in elkaar en in het leven?
De woede lag diep en had ook te maken met mijn eigen onzekerheid over mijn plekje in Nederland. Ik voelde me er altijd thuis. Maar ik voel me niet erkend als Nederlandse. De afgelopen jaren heb ik veel identiteiten gekregen van migrantenkind, tweede generatie, allochtoon, Marokkaan en nu sinds enkele jaren moslima. En weet je ik kan geen van deze labels van me afschudden want ik ben ze namelijk allemaal en meer. De labels die wij hier voor vreemden bedenken dekken nooit de lading. Wanneer ben ik gewoon weer mens? Geen onderzoeksobject, geen lid van een groep die nader geanalyseerd moet worden, geen probleemgeval, maar gewoon een leuke vlotte bewoner van ons land en stad?
Ik ben bang dat het heel lang gaat duren voor wij in Nederland de diversiteit van ons land zullen accepteren als een feit. We denken nog steeds dat we kunnen kiezen. Helaas denken veel Haagse politici dat ook. Eerst de PVV en sinds kort heeft ook de VVD zich achter de kudde van angsthazen gevoegd. Wie volgt nog meer in Den Haag?
Ik ben het zat om als allochtone Marokkaanse moslim vrouw maar steeds voor dit tolerante land te moeten vechten. Ik ben het zat om me steeds in te zetten om toch een genuanceerd geluid te laten horen. Sinds kort komt er ook een positiever geluid uit het Haagse uit de mond van een witte vrouw, mevrouw Vogelaar. Ik hoop op en ik smeek meer dappere witte mannen en vrouwen om hun mond open te doen als ze daadwerkelijk van dit land houden zoals ik ervan hou.
Want Nederland, ook al heb je me de laatste jaren enorm gekwetst door je bekrompenheid en je overdreven angst, ik hou ontzettend veel van je en zal tot mijn laatste adem vechten voor je eerherstel .
Ik nodig lezers van dit blad uit die het met me eens zijn dat we zo ons land naar de klote brengen om in actie te komen in hun eigen directe omgeving. Een betere wereld begint bij onszelf. Laten we dan beginnen. Zoek de nuance en geef het door.
Gepost door
R. Schravendeel op Wednesday, 05 March 2008
Nieuws •
(11)
Commentaar •
Permalink
Stukje uit mijn hart gegrepen. Ik kan er de laatste tijd ook maar niet meer opkomen waarom ik, behalve de taal, ook al weer Nederlander ben. Ik heb er onderhand bijna helemaal niets meer mee. Het is allemaal zo schijnheilig geworden. De plaatselijke bevolking bombarderen in Afghanistan, onder het mom dat dat dan de ‘terroristen’ zijn en wij op die manier de bevolking vrijheid van meningsuiting komen brengen. Tegen alle volkenrecht in Kosovo erkennen. Iran mag geen kernenergie gebruiken. En dan die volslagen misplaatste moslimfobie. Om verder nog maar te zwijgen over de rol en de inhoud van de media in het algemeen. Als het nieuws op de radio komt, draai ik het tegenwoordig standaard weg wegens de niet te verdragen manipulatieve aard van de berichtgeving. En blijkbaar nauwelijks iemand die het zelfs maar in de gaten heeft.
Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address) on 03/05 at 11:34 PM
Sorry als ik hier de steen des aanstoots ga zijn:
Sorry fatima, je hebt helemaal gelijk wat betreft je hoofddoekje, maar ik word er toch wel een beetje cynisch van waar je partijegenoten nu mee bezig zijn…
Uh ja, onder paars was ik ook nog trots op Nederland, de euthanasie, abortus, de wiet voor eigen gebruik, de verzorgingsstaat, de goede economie, het rijke Scandinavische leventje, we hadden het toch allemaal maar, het ging linea recta (d.i. in een rechte lijn) omlaag en dat is sindsdien niet meer opgehouden, want
nu zit de pvda met de fundi’s in de regering die dat soort allemaal willen afschaffen. Zo roept onlangs onze minister van mijnietGezind, dat abortusplegers zelf hun rekening maar moeten betalen.
Wat een goed idee, dan kun je je verkrachter daarvoor civiel aanklagen en krijg je die 200 euro misschien over 5 jaar wel terug. Jaja, de vergrijzing moet kennelijk dringend worden teruggedrongen. Bij voorbeeld met tienermoeders. Maar de dames-theemutsen zelf laten werken ho maar.
Hoe lang krijg je ook alweer onbetaalbare en toch laaggeschoolde kinderopvang, na 16 weken mag je alweer aan het werk en dat is dan met aftrek van “voorarrest”, alle tijd die je eerder in het ziekenhuis lag. En dat alles, zodat wij vrouwen het wel afleren om in onze vrije tijd er nog bij te gaan werken, de kinderen horen immers thuis opgevoed.
Fatima, denk zelf ook even buiten je hoofddoekje, je bent toch zelf ook zo iemand die misschien ooit, nu moet ik er nog niet aan denken maar, de klok en zo… maak je liever sterk voor kinderopvang! Tegen de betutteling van je eigen kabinet, dan van de mogelijke consequenties van een oppositiepartijtje.
Kraken schijnt te moeten worden afgeschaft, vervoerders moeten worden opgeroepen tot hoe zijn hun werk moeten uitvoeren, namelijk door de toegang aan mensen met gezichtsbedekkende kleding te verbieden, dat maken de vervoerders jandorie toch zeker zelf wel uit.
En euthanasie moet tegenwoordig ook maar vervangen worden door palliatieve zorg, want waarom waardig sterven als je ook nog 5 weken langer kan creperen als je maar genoeg morfine krijgt.
En dan de jou welkbekende Aboutaleb, die een hoop geld uitgeeft om de mensen weer aan het werk te helpen en voor een jodenfooi mensen verplicht om in de glastuinbouw te werken 30 kilometer verderop op een plek zonder enige vorm van OV (afgeschaft onder paars 1 al)
En waarom heeft iemand van onder de 27 nog geen recht op een bijstanduitkering? Ik kan daar geen zinnige reden voor bedenken. Geen ENKELE. Ik dacht dat de Bijstand een bestaansminimum was! Zo weinig, dat je er niet eens van wilde rondkomen! Dat is het ook , t zegt alleen maar iets over hoe krankzinnig veel we op studiefinanciering bezuinigd hebben.
Ja als je pappie miljonair is. Maar misschien moet je dan die miljonair zijn hypotheekrenteaftrek afpakken in plaats van dat je die zoon zowel tijdens zijn studie als tijdens zijn periode van frictiewerkeloosheid zijn zelfstandigheid ontzegt.
En die film van Wilders, niemand weet wat erin komt, niemand heeft dat ding gezien maar de Here heeft Balk 4 ingefluisterd dat dit toch allemaal niet zo netjes is en dat die film niet gemaakt zou mogen worden, CENSUUR!
Betutteling alom.
En de PVDA is er net zo deelgenoot van als alle andere partijen van het kabinet.
Een heel klein beetje meer jaren 70 graag! Money can’t buy me love.
Posted by
ZaZkia on 03/06 at 12:36 AM
Ik wil een paar dingen zeggen over het verhaal van Fatima Elatik.
Haar uiteindelijke oproep is om de nuance te zoeken. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar waar het in mijn ogen in haar verhaal aan ontbreekt, is nu juist nuancering. Zowel in haar beoordeling van Nederland als in haar beoordeling van de VS.
De overgrote meerderheid van de inwoners van Nederland is geen aanhanger van Wilders of rascist of wat dan ook. Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen verontrustende ontwikkelingen zijn. Angst, haat en bekrompenheid, het bestaat in Nederland, maar niet iedereen is er door bevangen. Ik vind het ook vervelend om daar impliciet van beticht te worden.
Nederland heeft een geschiedenis van kolonialisme, maar die was er voor 11 september ook al, in de tweede wereldoorlog waren er NSB-ers en er waren verzetsstrijders en ook dat is niet na 11 september met terugwerkende kracht anders geworden. Geschiedenis moet genuanceerd bekeken worden. Dat is nu zo en dat was altijd al zo.
En dan de VS. In de VS bestaat het woord allochtoon niet. Ja, geen wonder, bijna iedereen is allochtoon. Autochtone Amerikanen vormen een bijzonder kleine minderheid die heeft weten te overleven na een erg nare koloniale geschiedenis.
Dat wil niet zeggen dat er geen rascisme is in de VS, want dat is er wel. De verhouding tussen, witten, zwarten en Hispanics is heus niet een grote gezellige meltingpot. In Manhattan zou je dat misschien soms denken, maar wie wonen er in griezelige suburbs? Waarom is je kamermeisje in het hotel altijd een Hispanic? Daarbij, de VS is groter dan New York. En de Native Amercans in hun reservaten, die hebben ook wel een ander verhaal.
En die normen en waarden? Als nou ergens de Christelijke normen en waarden als superieur worden beschouwd, dan is het wel in de VS, het Volkslied begint er al mee: God bless America.
Als je iets wil bereiken in de VS kun je maar beter niet roepen dat je overtuigd atheist bent.
En dan de verrechtsing van Nederland: we hebben nu een regering waar de PvdA deel vanuit maakt, Fatima’s eigen partij. Een regering waar best wel wat over te zeggen valt, maar die duidelijk minder rechts is dan de vorige. In de VS is vooralsnog erg rechts aan de macht, in de vorm van de Godvrezende Moslimhatende Bush. God of wie dan ook geve dat dat binnenkort verandert.
Het is allemaal niet zo simpel. In Nederland zijn er nuances en in de VS zijn die er ook.
Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address) on 03/06 at 11:39 PM
Ik denk dat het zo zit. Wanneer Fatima in de Verenigde Staten is, is ze gewoon Fatima Elatik uit Nederland en dus 100% Nederlandse. Wanneer ze weer terug in Nederland is, is ze allochtoon en wordt daarmee niet echt als Nederlandse beschouwd, ook als is ze hier geboren. En waarom is dat? Dat zit in de hoofddoek. In Nederland is het op de een of andere manier het toppunt van allochtoon als een vrouw een hoofddoek draagt. Mede dank zij Wilders en consorten hoor je er dan voor velen definitief niet bij.
Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address) on 03/08 at 01:09 PM
Tess, volgens mij heeft Fatima altijd gewoon geprobeerd Nederlander onder de Nederlanders te zijn, ook als islamitische met een hoofddoekje. En dat gevecht lijkt niet te zijn gelukt en dreigt ze niet meer vol te houden. Een hele slechte zaak… voor Nederland!
Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address) on 03/08 at 04:24 PM
Wie bepaalt wie iemand is? Jij?
Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address) on 03/08 at 07:03 PM
Voor mij is Fatima gewoon een Nederlandse vrouw. Voor jou niet. Daar gaat het over.
Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address) on 03/08 at 07:58 PM
Fatima is een gewoon Nederlandse vrouw/wethouder.
Waar heeft zij er over?
Soms verbaas ik me hoe zij van links naar rechts springt.
Of is dat soms een taktik om te overleven?
Dat zo best zijn.
In iedere geval; Fatima is druk aan het onderzoeken hoe zij een weg gaat bewandelen binnen deze westers samenleven.
Maar Fatima is westers toch, foei!
Als ik naar haar kijk, dan zie ik dat meisje dat ik ooit gezien had.
Maaaaaaaaar…........
Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address) on 03/10 at 01:13 PM
Ook ik ben, net als Fatima, net terug uit het buitenland. En het is inderdaad moeilijk om met trots en overtuiging de liefde die ik voor dit land heb over te brengen. Ik ben erg blij met je column want je beschrijft een gevoel dat bij veel Nederlanders leeft (zowel allochtoon als autochtoon). Ik ben blij dat Fatima recht uit het hart spreekt (iets dat weinig politici doen) over de pijn die de huidige toon van het land haar doet want ook dat is een pijn die bij velen leeft.
Fatima denk vooral niet eerst na over de dingen die je opschrijft op de website van de PvdA. Volgens mij is je kracht juist je intuitie en soudbite zoekende, opiniepeil geilende en populistische politici heeft de Partij al genoeg. Laat staan Den Haag.
Soms doet het pijn als iemand je de spiegel voor houdt. Van uit pijn kun je groeien of verbitteren (zie een aantal bovenstaande reacties). Ik kies voor groei en blijf net als Fatima vechten voor dit (mijn) land.
Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address) on 03/10 at 04:32 PM
Een pak van mijn hart om dit te horen.
Ik ben ook vaak uit het buitenland gekomen.
Maar dat ik gaan dwalen zou ik niet aandenken.
Het is gewoon zo Fatima, kom op en schouders om hoog en niet meer over mijne/zijne land.
Het is onze land als je dat begrijpt wat ik bedoel.
Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address) on 03/10 at 04:57 PM
Ik wil hier helemaal geen oordeel over Fatima vellen, maar ik wil gewoon kwijt dat als je mensen indeelt in nationaliteiten, en dat doe je als je vecht voor een ((Neder)land, je niet echt meewerkt aan een vreedzame wereld. Misschien is dat niet duidelijk en ik betwist ook helemaal niet dat Fatima niet voor vrede zou zijn of dat ze geen gevoelens heeft. Integendeel. Fatima is een mens van vlees en bloed en het hart op de juiste plek!
Maar en dat is een hele grote maar ... vrede kan zijn, maar niet vanuit een nationalistisch gedreven inborst!
Begrijpt dat nu werkelijk niemand hier???
Overigens heb ik al mijn comments verwijderd. Ik kan dat omdat ik lid van de redactie ben. Ik wil ook hier mijn excuses aanbieden aan fatima omdat ik zo ‘pardoes’ heb gereageerd vanuit een primaire reactie. ik was boos op haar, omdat ze in mijn ogen zo ongenuanceerd reageerde.
Nu zie ik in dat dat mag en moet kunnen.
Met dank aan Marco voor het mij laten inzien van mijn blinde vlek.
Posted by
Tess on 03/10 at 08:26 PM
Terug naar de hoofdpagina