Taalmaatjes
Op 18 april jl. zijn 2 basisscholen in het Oostelijk Havengebied, De Rietlanden (PCOOA) en De Achthoek (ASKO), gezamenlijk gestart met het project Taalmaatjes. Het doel van dit project is dat allochtone moeders hun taallessen in de praktijk oefenen met autochtone moeders uit de buurt. Voor de allochtone moeders betekent dit dat er meer kansen gecreëerd worden om in de praktijk de Nederlandse taal te leren en actief betrokken te zijn bij de schoolontwikkeling van hun kind.
Voor de autochtone moeders een kennismaking met andere culturen, met name de islamitische cultuur. Deze methode betekent voor het Oostelijk Havengebied dat er wordt gewerkt aan:
* Het empoweren van allochtone vrouwen,
* Het bestrijden van segregatie,
* Het bevorderen van ontmoetingen tussen moeders van verschillende culturen.
Wat wordt er van een Taalmaatje verwacht?
De allochtone moeders krijgen taallessen op de school van hun kind. Daarnaast wordt er met een Taalmaatje geoefend. Dit kan zijn bij de moeders thuis of in de school. Van een Taalmaatje wordt verwacht dat zij samen met de moeder de Nederlandse taal oefent. Dit kan betekenen dat ze samen de lesstof nog eens doornemen maar ook “taal in de praktijk-activiteiten”, zoals het samen boodschappen doen, koken, een bezoek brengen aan een museum, de bibliotheek of het bespreken van opvoedingservaringen. Deze oefenuren bedragen gemiddeld 3 uur per week en worden zoveel mogelijk tijdens de lesuren georganiseerd. De activiteiten die gezamenlijk worden ondernomen zijn ter bevordering van het stimuleren van de woordenschat en het bevorderen van de taalverwerving bij de allochtone moeders. De Taalmaatjes zullen een aantal lessen volgen over de islamitische cultuur. Het doel van deze methodiek is dat de anderstalige vrouwen uiteindelijk meer kunnen participeren in de samenleving en dat segregatie in het Oostelijk Havengebied tegen wordt gegaan.
Dit duale project zal in week 21 van start gaan. Bent u geïnteresseerd, meldt dit dan op de school van uw kind en kom op 21 mei 2006 naar het feest in de Balk, C. van Eesterenlaan 339, Amsterdam. Het Taalmaatjesproject is alleen bedoeld voor de moeders van de Achthoek en de Rietlanden.
FEEST (HAFLA)
Op 21 mei 2006 zal er in de Balk een feest worden gegeven waarin de deelnemers elkaar kunnen leren kennen. De wethouders Ahmed Aboutaleb en Fatima Elatik, zullen het startschot gegeven voor het project Taalmaatjes.
Programma:
19.00 Inloop
19.15 Welkom door de directeuren van de Achthoek en de Rietlanden
19.30 Opening door Ahmed Aboutaleb en Fatima Elatik
19.45 Mw. Barghouti en mw. Rafiq bieden namens de moeders van de Rietlanden wethouder een lijst aan met wensen voor de jeugd in het Oostelijk Havengebied
19.55 Aansluitend een Marokkaanse maaltijd en tijd om met elkaar kennis te maken
21.30 Live Muziek: SiniBad
23.00 Einde feest
Voor informatie kunt u contact opnemen met Basisschool “de Rietlanden” op het volgende nummer: 020-4190216. Aanmelden kan per e-mail: .(JavaScript must be enabled to view this email address) of door de
onderstaande bon in te vullen en deze in te leveren op de Rietlanden, C.van Eesterenlaan 50, 1019 JN Amsterdam.
—————————————————————————————————————————————
[ ] JA, ik ben geïnteresseerd om mee te doen aan het project Taalmaatjes en ik kom naar het openingsfeest.
[ ] JA, ik ben geïnteresseerd om mee te doen aan het project Taalmaatjes, maar ik ben helaas verhinderd op de dag van het feest.
Naam:
Adres
School:
Aantal kinderen op deze school:
Gepost door
Robert van den Heuvel op Tuesday, 02 May 2006
Nieuws •
(24)
Commentaar •
Permalink
Misschien een aardige tip voor ?taal in de praktijk-activiteiten’, dat de vrouwen zich af en toe inzetten als overblijfmoeders.
Reactie #1, gepost door:
Robert van den Heuvel op: 05/02 om 02:48 PM
hmm of dat ze gewoon een goeie baan krijgen waardoor ze het overblijven moeten overlaten aan de overblijfvaders. Dat heb ik liever, denk ik.
Ik heb dus net het verhaal gehoord van een vriend van mij wier vander Nederlandse les wilde geven aan de ouders van allochtone kinderen op een school in Amsterdam Noord. (hetzelfde als dit dus) .
Wordt dat project op het allerlaatste moment afgeblazen omdat er geen sponsors te vinden zijn en noch stadsdeel nog gemeente noch rijk wil bijdragen aan de kosten voor een concierge die het gebouw savonds open kan houden.
Hopelijk gebeurt hetzelfde niet hier.
Reactie #2, gepost door:
ZaZkia op: 05/02 om 03:22 PM
Dat kan ik haast niet geloven! Taalachterstand is pririteit nummer 1.
De helft van de migrantenjongeren zit zonder baan. Waar helaas nooit over gesproken wordt is dat werkgevers echt w?l discrimineren. Waarom schrijven de kranten daar niet over?
Reactie #3, gepost door:
Robert van den Heuvel op: 05/02 om 03:38 PM
Beste Zazkia,
Ik begrijp je angst dat dergelijke projecten vanwege geldgebrek worden afgeblazen. Dat gebeurt helaas te vaak. Dit project is gestart in het kader van ouderparticipatie en alle kosten zijn dus gedekt. De moeders hebben inmiddels al les op de school. Deze oproep is bedoeld voor alle moeders die 3 uur per week de tijd hebben om een Taalmaatje te zijn en geinteresseerd zijn in ontmoetingen met andere culturen.
Marion Huisinga
projectleider
Reactie #4, gepost door: Marion Huisinga op: 05/02 om 03:43 PM
@Robert
Werkgevers discrimineren niet.
Ze nemen uit het ruime aanbod datgene dat ze het beste lijkt. Noem dat hoe je het wilt maar discriminatie is het niet. Het feit dat de gemiddelde blanke Nederlandse man toch thuiskomt met een blank Nederlands meisje is toch ook geen discriminatie als dat zou betekenen dat niet blanke Nederlandse meisjes daardoor massaal aan de kant blijven staan. Je moet een en ander wel in het juiste perspectief blijven zien….....
Reactie #5, gepost door: ijstaartindeoven op: 05/02 om 04:09 PM
Beste Marion,
Blij te horen dat de kosten zijn gedekt, en dat de taalmaatjes dus zeker aan de slag kunnen.
Kunnen alleen moeders/ouders zich melden om taalmaatje te worden?
Vind ik vooral interessant omdat er vaak nogal een leeftijdsverschil is tussen allochtone moeders die geen nederlands spreken en moeders die vloeiend nederlands spreken.
Misschien is het juist ook voor studentes wel interessant om een taalmaatje te worden.
t lijkt mij bijvoorbeeld ook wel interessant maar ik kan me niet echt melden bij de school van mijn kind. (Zit nog in mijn eierstokken, en zo)
Reactie #6, gepost door:
ZaZkia op: 05/02 om 04:19 PM
Ik denk dat het hebben van een kind die leeftijdskloof overbrugt. IAllochtone moeders die oprecht de taal op deze manier willen leren zitten niet te wachten op die wijsneuzige studentes die het allemaal zo interessant vinden.

Reactie #7, gepost door: Jan Hollander op: 05/02 om 04:35 PM
Probeer dit artikel ook te plaatsen in het nieuwe tijdschrift de IJopener!
Reactie #8, gepost door:
Robert van den Heuvel op: 05/02 om 04:55 PM
@ijstaart, laat bedrijven dan een migrant op personeelszaken zetten, als het systeem werkt volgens soort zoekt soort.
Reactie #9, gepost door:
Robert van den Heuvel op: 05/02 om 05:01 PM
@jan, Ja dat vraag ik mij af. Ik zie zelf een hoop verschillen tussne mijn onderbuurvrouw, die heel jong al kinderen heeft gekregen maar gewoon door"leeft” en uitgezakte taarten met een behoorlijk andere belevingswereld en heel jonge kinderen. Het is het verschil tussen de libelle en de flair. 
Reactie #10, gepost door:
ZaZkia op: 05/02 om 05:19 PM
Het verschil tussen Libelle en Flair? @Jan Lees:
Het verschil tussen Playboy en Quote!
Reactie #11, gepost door:
Robert van den Heuvel op: 05/02 om 05:23 PM
Studentes hebben geen praktische kennis over hoe in Nederland de luiers verschoont worden, wat je daar bij nodig hebt. Hoe de basisschool werkt, waar moeders over praten als zij de kinderen ophalen, en wat je als moeder kan doen om op school aktief te worden. Die praktische zaken zijn denk ik van belang voor goede integratie en ouderlijke begeleiding van het kind. Ik denk dat zo?n uitgezakte taart niet eens de slagroompuf heeft om zich aan te melden als begeleidmoeder. Taalmaatje, dat was het woord.
De Libelle is overigens weldegelijk een ‘degelijk’ blad. Waar allochtone moeders best wat van kunnen opsteken. 
Reactie #12, gepost door: Jan Hollander op: 05/02 om 05:29 PM
de actueel versus de nieuwe revu. 
Reactie #13, gepost door:
ZaZkia op: 05/02 om 05:30 PM
Het verschil tussen Playboy & Quote? Ik vind ze beide rete-saai. 
Reactie #14, gepost door: Jan Hollander op: 05/02 om 05:31 PM
Reken maar dat ik een luier kan verschonen. En zelfs als studentes dat niet zouden kunnen, dan leren ze dat toch juist weer van die allochtone vrouwen?
Maar volgens mij was luiers verschonen niet en niet per se een klusje van de taalmaatjes.
Wat dat libelleflair betreft, ja dat je nu denkt dat ik t geen deugdelijk blad zou vinden dat komt door robs vergelijking met de playboy en de quote. Het grootste verschil tussen die twee lijkt mij dat de libelle vooral door 40plus vrouwen geschreven wordt en vooral gaat over hoe je je tuintje onderhoudt, tewijl de flair gaat over wat jeugdiger onderwerpen. 
En wat uitgezakte taarten betreft, zijn dat niet nou juist de doorsnee vrijwilligers?
(grapje hoor, maar wel met een kern van waarheid)
Reactie #15, gepost door:
ZaZkia op: 05/02 om 05:34 PM
Het gaat er toch niet om dat die studentes wat leren?
Die allochtone moeders moeten hun praktische vragen beantwoord krijgen. En in het Nedelands. Die willen geen theoretisch gelul horen.
Reactie #16, gepost door: Jan Hollander op: 05/02 om 05:42 PM
Ja maar die maatjes moeten je de TAAL leren niet hoe je een luier omdoet… dacht ik. De meeste allochtone moeders zullen daar ook helemaal niet moeite mee hebben. Ik denk dat hun moeite zich vooral beperkt tot de nederlandse taal en dan misschien nog wat kleine dingetjes zoals hoe werkt een strippenkaart.
Reactie #17, gepost door:
ZaZkia op: 05/02 om 05:48 PM
Nee, die allochtone moeders hoef je natuurlijk niet te leren hoe je een luier om moet doen. Maar dat kan hier allemaal wel net iets anders gaan dan hoe zij het van huis uit hebben meegekregen en daar hebben ze bijvoorbeeld andere spullen voor nodig en waar haal je die? Tijdens samen winkelen komen dit soort vragen toch aan echt de orde. “Ik zou zo graag talk willen hebben voor de billetjes?” “Ja, dat gebruiken wij niet. Even met schuurpapier er over is voldoende. En dat koop je daar. Lopen we zo even langs.” Dit soort discussies.
Weet ik veel. Ik ben ook maar een vent die nog nooit een luier verschoont heeft. 
Reactie #18, gepost door: Jan Hollander op: 05/02 om 05:56 PM
Ik lees de playboy om de plaatjes, de verhalen ach, die zijn hier nog beter.
@Robert, een hoop gezeur over integratie ineens van janneman, maar het gaat om participatie. De ontwikkeling beschouwen sinds 1970 gaat wat al te ver maar je moet er gewoon rekening mee houden dat in Nederland je vrij moeilijk van je personeel af kan komen, zeker als het gaat om zekere zaken die met het moslimgeloof samenhangen. Nu ken ik iemand die voor een gereformeerde organisatie heeft gewerkt terwijl hij dat zelf niet was en is volledig weggepest. Vergelijkbare ervaringen heb ik met het oude Barneveldse Baan (van de software) die in de beintijd verkopers als ouderlingen (of andersom hadden) het was de klant niet toegestaan om de naam van de heer aan te roepen als er iets niet goed ging en ondersteuning op zondag, nou dat kon je wel vergeten. Geloof en werk gaat dus niet zo goed samen, tenzij geloof je werk is natuurlijk. In den beginne was er werk dat bleef liggen omdat de arbeidsreserve het niet zo zag zitten om deze baantjes op te knappen. Werkgevers die toen gastarbeiders in dienst namen zorgden er redelijk tot goed voor. Ik kende fabrieken met gebedsruimten en met hurk wc’s. Over de verder ontwikkeling van veel te vertellen maar niet hier als je niet kunt editten, zo ongemakkelijk als je ee lang epistel schrijft. Later werd in ieder geval de arbeidsreserve groter en de hoeveelheid werk minder waardoor een hoop autochtone Nederlanders beschikbaar kwamen. Uit oogpunt van doelmatigheid wordt daar de voorkeur aangegeven. de ervaringen uit het verleden hadden geleerd dat 7 weken vakantie de productie danig verstoorde om nog maar niet te spreken van de wekenlange Ramadan perioden die door het slechte eten blijkbaar een magere prestatie rechtvaardigen. Ploegendiensten kennende ondernemingen gingen dan ook snel over om alle ramadinsten in de nachtdienst te zetten voor de duur van de Ramadan. Maar wetten maken dat bijna onmogelijk,bovendien moet je dan extra toeslag betalen en de anderen die niet ramadamden kon je ook niet een deel van de vergoeding ontnemen. Je zou zeggen dat door langdurige participatie in onze maatschappij dat een beetje zou afvlakken maar nee hoor, zelfs de hoofddoek is een issue geworden. Wat te doen als ineens iemand met een hoofddoek opduikt waar jij het als werkgever niet wil. Hij kan haar nauwelijks ontslaan, zeker op die gronden niet. Dus blijven de deuren dicht waar ze overigens best wel open hadden gekund. Grappig voorbeeld in dezen is de bloedbank waar ijstaart doneert, nu al 5 keer per jaar omdat ik zo’n goedbloed ben. Daar loopt een dame met hoofddoek te prikken en af te nemen. Dat doet ze overigens zo slecht dat ijstaart rechtsomkeert maakt als hij haar ziet en op een anderdagdeel terugkomt maar goed. De aanwezigheid van deze ene moslima met hoofddoek maakt enorm duidelijk dat het aan de andere kant van de naald niet storm loopt. In de ruim 33 jaar donorschap ben ik er nauwelijks een tegen gekomen. Mij maakt het geen zier uit wie ze helpen met mijn sapje, dat geef ik zonder onderscheid maar dat niet gegeven wel genomen wordt kan ik maar niet begrijpen. Een kleine zoektocht via Google maakt wel een hele hoop dudielijk. Ze weten het zelf niet eens, ze weten het niet eens aan wie ze het moeten vragen want de Imam kunnen ze niet eens verstaan. (van moslimforum afgeplukt na google vraag waarom geven moslims geen bloed). Duidelijk een bevolkingsgroep die tussen wal en schip zit. Daarom is het een goed initiatief die taalles al is het dan weerom een initiatief vanuit autochtone hoek (neem ik aan). Hoewel dat weer wel aangeeft dat we niet alleen (echt wel) tolerant zijn maar ook om onze medemens geven.
Reactie #19, gepost door: ijstaartindeoven op: 05/02 om 08:22 PM
taartje toch, ik weet wel dat je t tegen robert hebt maar zou je mij asjeblieft nog langzaam willen spellen wat dat bloedbankverhaal nu met taalmaatjes te maken heeft???
ik ben het even kwijt geloof ik 
Reactie #20, gepost door: zazkia op: 05/02 om 09:00 PM
Nee, zeg. Asjenlieft. Niet nog een keer zo?n lang verhaal. 
Reactie #21, gepost door: Jan Hollander op: 05/02 om 09:06 PM
Snelle denkers maken wel eens even en zijsprongetje, dat niet altijd gevolgd wordt.
Sorry.
@ZAZ Ca: 10:00 Tabel van Mendeljev (een) met Kamagurka (Belgen zijn ook taalmaatjes en je neemt je telefoon niet op…......
Reactie #22, gepost door: ijstaartindeoven op: 05/02 om 09:20 PM
Een zijsprongetje? Tje? Man dat was een 10 kilometer loop.
Reactie #23, gepost door: Jan Hollander op: 05/02 om 09:27 PM
Taalmaatje…
Het is een leuk initiatief.
What the world needs now ... http://jungblut.blogdrive.com/
Reactie #24, gepost door:
Tess op: 05/03 om 08:32 PM
Terug naar de hoofdpagina