homeVoorpagina whoisWie zijn wij? penZelf schrijven boeiHelp pijlLog in penRegistreer

SP: geen band grijze wolven

Oppositieraadslid (SP) Mark van Dongen reageert op de beschuldigingen van de Stichting Doorbaak t.a.v. De Grijze Wolven en Tükem. (Zie ingezonden_brief_subsidiering_grijze_wolven)Hij neemt het op voor VVD-raadslid Arik, die volgens hem afstand heeft genomen van Tükem. Tükem heeft op zijn beurt weer afstand genomen van de grijze wolven. Wel plaatst van Dongen vraagtekens bij de, door het stadsdeel verstrekte subsidie.


“Onlangs kregen de raadsleden van het stadsdeel Zeeburg een mail van de organisatie Doorbraak. Daarbij werden zij erop gewezen dat het stadsdeel Zeeburg subsidie geeft aan de extreem nationalistische Grijze Wolven-organisatie Turkse Federatie Nederland. De Grijze Wolven gaan uit van de superioriteit van het Turkse ras en ze streeft naar een Groot-Turkije van de Balkan tot China.
Er moet wel opgemerkt worden dat een aantal voorbeelden die Doorbraak noemt wel erg verouderd zijn. De subsidie waar het onder meer over gaat heeft vooral betrekking op de organisaties Kübra en Tükem. In 1997 en 1998 kregen beide organisaties ongeveer 50.000 gulden subsidie. Maar al in 1998 besloot de deelraad van Zeeburg te stoppen met deze subsidie. Dit vooral omdat de organisaties niet goed konden verantwoorden wat er met het geld precies gedaan werd.

Al langer worden Tükem en Kübra in verband gebracht met de Grijze Wolven. In 2002 was er enige opschudding. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van dat voorjaar stonden op de verkiezingslijst van de VVD-Zeeburg de namen van Yasar Arik (Tükem) en Berin Ekin-Muhlandiz (Kübra). In een brief verklaarden de huidige wethouder van Amsterdam Tjeerd Herrema (PvdA) en de latere wethouders van Zeeburg Jan Hoek (GroenLinks) en Lars Nanninga (D66) dat Tükem en Kübra horen bij de oprichters van de Turkse Federatie Nederland, die nauwe banden onderhoudt met de Turkse politieke partij de MHP, ook wel de politieke arm van de Grijze Wolven genoemd. Herrema, Hoek en Nanninga eisten van Yasar Arik en Berin Ekin-Muhlandiz dat zij openlijk afstand zouden nemen van het gedachtegoed van de Grijze Wolven.

De rel ging als een nachtkaars uit toen Arik en Ekin bij hun installatie als raadslid verklaarden afstand te nemen van het extreem-nationalistische gedachtegoed van de Grijze Wolven. ?Wij wijzen elk links- of rechts nationalisme af?, verklaarden beiden. Bovendien zouden zij hun bestuursfuncties bij Tükem en Kübra neerleggen.

Niets stond meer een goede samenwerking van het toenmalige PvdA-GroenLinks-D66-college met de VVD-fractie in de weg. Twee jaar later zou de VVD zelfs toetreden tot het Dagelijks Bestuur van Zeeburg ten koste van D66.

Maar die verklaring van Arik en Ekin zegt natuurlijk niets over het gedachtegoed van Tükem of Kübra.

Verder klopt het dat beide organisaties in de jaren daarna geregeld kleine projectsubsidies kregen. Het DB van Zeeburg bleef de organisaties steunen.

Zijn Tükem, Kübra en de TFN gelieerd aan de Grijze Wolven? Dat is natuurlijk moeilijk te zeggen omdat de Grijze Wolven zich in de anonimiteit hebben teruggetrokken. Wel zegt Doorbraak in hun mail dat de drie organisaties voorkomen op de ledenlijst van de Grijze Wolven. Ik zet wel mijn vraagtekens bij een ledenlijst van een in het geheim opererende organisatie: ik kan de betrouwbaarheid ervan niet controleren. Maar dat er wel reden voor verdenking is moge duidelijk zijn. Of, zoals Tjeerd Herrema tegen hen verklaarde: ?Als u of uw organisatie niet geassocieerd wilt worden met de grijze wolven dan vraag ik u na te denken over de symbolen die u hanteert: de drie manen, de foto?s aan de muur en de grijze wolf die tot voor kort in de tuin van het complex stond.?

Ook op dit moment zit Yasar Arik voor de VVD in de deelraad van Zeeburg. Hij mag dan wel verklaard hebben destijds zijn bestuursfunctie van Tükem te hebben neergelegd, de banden zijn nog wel heel nauw. Dat bleek in het voorjaar van 2006. Tükem is in grote financiële problemen. Het gebouw aan de Zeeburgerdijk dreigt gedwongen te worden verkocht. Arik, op dat moment adviseur van Tükem, klopt bij wethouder Jan Hoek aan voor financiële steun. Jan Hoek trekt zich niets aan van zijn mandaat als wethouder en geeft de stichting Tükem een garantstelling voor een bedrag waartoe hij niet bevoegd is, zonder goedkeuring van de deelraad. Jan Hoek erkent later dat hij de regels niet goed heeft gevolgd en dat hij als wethouder niet eens wist wat de procedures hierbij zijn. Maar hij komt hier simpel mee weg omdat alleen de SP en D66 forse kritiek hebben en de coalitiepartijen hun wethouder door dik en dun steunen.

Dubieus blijft bij deze hele gang van zaken natuurlijk wel dat een raadslid met nauwe banden met Tükem even een handjeklap-regeling met een wethouder kan maken. Hoezo transparantie van bestuur?

Toch stoort mij de manier waarop in het stuk van Doorbraak met een beschuldigende vinger naar Yasar Arik gewezen wordt. Als deelraadslid van niet bepaald mijn favoriete politieke partij heb ik hem wel leren kennen als iemand met een echt liberaal standpunt. Iemand ook die in het verleden duidelijk een socialer gezicht liet zien dan de huidige VVD-fractie. Misschien te sociaal voor de VVD: hij voert dan ook niet vaak meer het woord in de raad.

Het klopt wel dat Tükem op het muziekfestival in Beverwijk een band liet optreden met een duidelijke Grijze Wolf-signatuur. Maar ik heb van de VVD begrepen dat juist dit de reden was dat Yasar Arik al in februari zich heeft teruggetrokken als adviseur van Tükem.

Wel kan ik het helemaal eens zijn met wat er in de mail van Doorbraak gesteld wordt: dat een gemeente geen extreem-nationalistische groepen mag steunen die andere bevolkingsgroepen discrimineren. In de toekomst zullen we hier extra op moeten letten als het stadsdeel weer subsidies gaat verstrekken. Als een bedrijf steun wilt van het stadsdeel wordt ook altijd gekeken naar de betrouwbaarheid ervan. Er is zelfs een aparte wet gemaakt (Bibop) om te zorgen dat, als bedrijven alleen maar verdacht zijn, zij op een zwarte lijst van de gemeente komen. Dat gaat mij te ver. Maar organisaties met banden met de Grijze Wolven horen geen cent overheidssteun te krijgen.

Inmiddels heeft na al deze commotie ook Tükem gereageerd. Gisteren ontving ik een brief waarin Kani Yasar namens het bestuur van Tükem verklaart geen enkele band te hebben met de ?criminele organisatie de grijze wolven?. Dat lijkt mij een belangrijk begin. Maar juist in het dagelijks beleid van de organisaties aan de Zeeburgerdijk zal moeten blijken hoe serieus zij zijn. En dat houdt in dat niet alleen verbaal afstand genomen zal moeten worden van de Grijze Wolven, maar ook dat in de praktijk er geen bands meer komen met een Grijze wolven-sympathie, noch sprekers die dit gedachtegoed uitdragen. 

Mark van Dongen

Gepost door ZaZkia op Monday, 31 March 2008
Share |
Nieuws • (18) CommentaarPermalink



Nee niet mee eens, ik vind t wel een beetje erg als je een muziekorkestje ergens wil laten spelen, en je kent een goede trompettist, maar hij zit toevallig bij GW (is dit acroniem een toeval?) moet je m dan maar de bons geven? Volgens mij is dat nou juist iets dat mensen in de armen drijft van extremisten.

Verder ben ik erg opgelucht zowel met dat Arik afstand heeft genomen van Tukem als met dat Tukem weer afstand heeft genomen van de grijze wolven. Meer dan afstand nemen hoef je ook niet te doen, er blijft natuurlijk wel vrijheid van vereniging en vergadering.

Wat me wel echt zorgen baart, is dat Hoek zomaar toestemming geeft voor een garantstelling? Mag onervarenheid een excuus zijn? Ik heb even een moment getwijfeld of dat iemand iemand anders flink bedreigd zou hebben teneinde zulke subsidies voor elkaar te krijgen.
Ik vind dit erg erg erg dubieus.

Reactie #1, gepost door: ZaZkia op: 03/31 om 01:40 PM


Ik weet nog dat Mustafa Ustalar destijds voor het gemak ook maar tot de Grijze Wolven werd gerekend. Het was tenslotte een Turk die ooit wel eens in de Ulu Moskee was gesignaleerd.
Ja, het naoorlogs verzet dat wil wat.

Reactie #2, gepost door: R. Schravendeel op: 03/31 om 02:34 PM


Dat grijze wolven bandje heeft Tükem betaald van de handjeklap-regeling met de wethouder.

Reactie #3, gepost door: Robert van den Heuvel op: 03/31 om 02:52 PM


[...] De Grijze Wolven gaan uit van de superioriteit van het Turkse ras en ze streeft naar een Groot-Turkije van de Balkan tot China.[...]

Lat me raden .. een mannenclubje ... hahahahaha

Reactie #4, gepost door: Tess op: 03/31 om 03:55 PM


Afstand doen van de grijze wolven. Wie zijn dan de grijze wolven. En wat als het je vader (en moeder)  broer (en zus) of je neef (en nicht) is die grijze wolven zijn?

Makkelijker gezegd dan gedaan, lijkt mij.

Reactie #5, gepost door: Tess op: 03/31 om 03:58 PM


Jan Hoek erkent later dat hij de regels niet goed heeft gevolgd en dat hij als wethouder niet eens wist wat de procedures hierbij zijn.

Is dat werkelijk waar? Ik bedoel, ik kan als leek nog wel bedenken dat als je je garant stelt voor iets dat daar dan op z’n minst notarissen of zo aan te pas moeten komen. En heeft een wethouder dan zoveel bevoegdheid op dat zo maar in z’n eentje te doen?

Tot slot hoop ik van harte en tevens ook weer niet, dat het (niet) klopt wat er over de wethouder geschreven wordt.

En Mark, zijn daar harde gegevens over? Dit is toch geen politieke natrapstunt?

Reactie #6, gepost door: Tess op: 03/31 om 04:08 PM


De gereformeerde kerk nodigt geen NSB popzanger uit. De scheiding tussen politiek en kerk houdt beide partijen gezond.

En als je familie nazi sympathiën heeft, laat je ze niet tegen betaling optreden. Des te meer waardeer ik het dat raadslid Yasar Arik in februari hierin reden zag om zich terug te trekken als adviseur van Tükem.

Als Mark van Dongen, dé oppositie woordvoerder, vertrouwen heeft in de heer Arik, vanwege wat hij doet en zegt, is dat de beste verdediging.

Tess zoals je weet woon ik op de Zeeburgerdijk tegenover de Turkse moskee; al 17 jaar. Nooit heb ik overlast ervaren, hoewel mij de grijze wolf in de tuin van de Turkse Federatie Nederland wel verbaasde.

Met vaderlandsliefde is niks mis, en er is alle reden om trots te zijn op Turkije. Maar aan subisidies ten behoeve van het gedachtengoed van de grijze wolven zie ik liever geen belastinggeld besteed!

Reactie #7, gepost door: Robert vd Heuvel op: 03/31 om 04:19 PM


@ Tess
Nee Tess, als ik kritiek heb op Jan Hoek dan is dat geen natrapstunt. Ik hoop niet dat mensen denken dat ik zo in elkaar zit. Je kunt het gewoon nazoeken in de notulen van het stadsdeel.
Notulen commissie Algemene Zaken en Middelen van 19 september 2006 over de garantstelling aan Tükem: “Jan Hoek betreurt de wijze waarop e.e.a. is gelopen. Hij benadrukt niet te betreuren dat de verordening niet naar de letter is gevolgd, want dat zou betekenen dat het DB zich door procedures in de houdgreep had laten nemen en zich had verscholen achter de criteria.  Wel betreurt hij dat het DB zich niet goed heeft laten informeren over wat de procedure precies was.”

Op zich toch een leuke redenering: hij is blij dat hij zich niet in de houdgreep laat nemen door de procedures. Maar die kende hij dus niet, want hij zegt zich er niet goed over te hebben laten voorlichten.

mark van dongen

Reactie #8, gepost door: mark van dongen op: 03/31 om 05:27 PM


Grappig er was ook al geen inspraak nodig op IJburg in verband met betaald parkeren. Inspraak over het vestigen van een jongerencentrum in het voormalig kinderdagverblijf aan het Makasserplein was ook ongewenst…

Jammer dat de VVD zonodig moest toetreden tot het college, waardoor er een oppositie van slechts vijf zetels overbleef: de SP en D66.

Dan werkt de democratie niet langer. Gek hè? De oppositie ligt op straat, niet langer in de deelraad. Waarom zou ik nog een vergadering bijwonen van de stadsdeelraad?

Reactie #9, gepost door: Robert van den Heuvel op: 03/31 om 05:49 PM


@ Robert

Waarom zou ik nog een vergadering bijwonen van de stadsdeelraad?

Deze vraag stelde ik mij een paar maanden geleden ook. Ik kreeg er geen antwoord op en zodoende is het rode pluche, althans daar waar ik elke keer zat, leeg.

Reactie #10, gepost door: Tess op: 03/31 om 06:04 PM


Anderzijds, we leven toch nog steeds in een democratisch bestuurd land, neem ik aan!

Dus ...

Reactie #11, gepost door: Tess op: 03/31 om 06:05 PM


Het wachten is op nieuwe deelraadsverkiezingen. Hopenlijk wint het CDA een zetel terug, de BAP en niet te vergeten AmsterdamAnders / de Groenen! Dan kom ik weer luisteren in de deelraad. Tot die tijd wacht ik op het moment dat de vergaderingen en commissies via het internet te volgen zijn, en lucht mijn hart op deze website.

Reactie #12, gepost door: Robert van den Heuvel op: 03/31 om 06:12 PM


Het luchten van een mensenhart is een schone zaak en bovendien een noodzakelijkheid.

Reactie #13, gepost door: Tess op: 03/31 om 07:41 PM


Ik maak me eerder zorgen over de paarse wolven in de stadsdeelraad dan de grijze!

Reactie #14, gepost door: Robert van den Heuvel op: 03/31 om 09:18 PM


Als je grijs met paars combineert krijg je donkerpaars. Ook een mooie kleur.

Reactie #15, gepost door: Tess op: 03/31 om 10:04 PM


Grijs is tussen wit en zwart in en paars is een combinatie blauw en rood.

Overigens rood is een basiskleur.

Reactie #16, gepost door: Tess op: 03/31 om 10:06 PM


In deze vergelijking viel het de PvdA lichter om met de VVD een coalitie te vormen dan met de SP.

Terwijl de Zeeburgse PvdA na hun spectaculaire verkiezingswinst niet meer nodig hadden dan GroenLinks, en de VVD streedt voor één wethoder minder… behalve de hunne!

De kiezer neem ik niets kwalijk. Een onnodig oppermachtig college vormde zich. Is dat de verantwoordelijkheid van de informateur, de formateur, of ieder raadslid persoonlijk?

Reactie #17, gepost door: Robert vd Heuvel op: 03/31 om 11:40 PM


Zeer eens met Mark dat die redenatie erg krom is. Bovendien is niet weten hoe de procedure werkt, uberhaubt geen excuus, oftewel
ignorantia leges non excusat
Iets wat Mr. Hoek volgens mij ook wel weet.

Reactie #18, gepost door: ZaZkia op: 04/01 om 04:28 AM


In verband met hevige spamoverlast is het alleen mogelijk om te reageren als lid. Lid worden kan via deze link of de knop bovenaan de pagina. Inloggen kan door hier te klikken Lidmaatschap is vrij van spam en nieuwsbrieven. Onze excuses voor het ongemak.


Terug naar de hoofdpagina

Zoeken


geavanceerd zoeken